človeška napaka
Kadar velika podjetja, ustanove in celo države začnejo začeli tragično nesrečo opravičevati kot "človeško napako", bi jih morali ustaviti. Nemudoma. To besedno zvezo namreč v takih primerih še vedno uporabljajo v zastarelem pomenu: za prikrito izražanje nemoči oz. nezmožnost nadzora nad položajem. Kot sopomenko za višjo silo. Češ, sistem bi deloval dobro, če ne bi bilo dejavnika, ki ga težko kontroliramo - neodgovornih posameznikov. V skladu s t. i. teorijo gnilih jabolk (sistem je dober, problem so malomarneži) lahko nato v poročilu beremo, da "ta in ta oseba ni upoštevala predpisanih varnostnih protokolov" ter priporočila, naj se "te in one delavce oziroma podrejene ponovno poduči o pravilih". Kot da delavcem drugače ne bi bilo mar za življenja drugih.
Če želimo preprečiti nadaljnje nesreče s tragičnimi posledicami je treba človeško napako razumeti drugače: ne kot (človeški dejavnik), ki ga je (pre)težko nadzorovati, temveč kot signal za sistemske težave. Strokovnjaki, med najbolj znanimi je psiholog Sidney Dekker, namreč že kar nekaj časa opozarjajo, da se t. i. človeške napake pripetijo zaradi spleta okoliščin in dejavnikov, kot so utrujenost, stres, visoke oziroma nerealne zahteve ter pričakovanja, pritisk, pomanjkanje informacij, nepredvidljivi dogodki in pomanjkljivosti v sistemu. Zato je pomembno, da se ne osredotočamo na posameznike, temveč na delovanje celotnega sistema. Natančneje: na dejavnike, ki ustvarjajo okoliščine, v katerem je tveganje za napake večje, nadzor pa manjši. Če na primer namesto nevarnega križišča zgradimo krožišče sočasno izboljšamo tri stvari; izboljšamo varnost (hitrost vozil, ki pripeljejo, je manjša), pretočnost vozil in estetsko urejenost (z zelenjem in umetniškimi upodobitvami). In najpomembneje: morda nismo preprečili ali zmanjšali "človeških napak" - ljudje so še vedno enako (ne)pozorno - a smo zagotovili, da so te napake precej manj usodne. V krožiščih je precej manj smrtnih primerov ter težkih poškodb. In to šteje.
Pri takem pristopu oziroma razumevanju človeške napake se izognemo resigniranim sklepom tipa "če bi le bili bolj pozorni,", "ko bi le pravočasno opazili" ali "če ne bi podcenjevali situacije ..." In kar je najpomembneje - nadaljnjim žrtvam.
Slika: novozelandsko krožišče Titirangi
Komentarji
Objavite komentar