osnovni stavek

Socialna omrežja bi bilo dobro zasnovati tako, da bi se ime avtorja objave pokazalo šele, ko bi človek objavo všečkal. Tako bi bolj kot všečkanje imena (socialno čohanje) postala pomembna vsebina, sem razmišljal pred časom.

Po dodatnem razmisleku je postalo jasno, da to ne bi kaj dosti pomagalo. Večino objav bi brez večjih težav prepoznali tudi, če ime avtorja ali njegova slika ne bi bila takoj vidna; nosijo namreč prepoznaven prstni, pardon, pisni odtis, ki ga sestavlja marsikaj (naš slog, znanje pravopisa, izbira besed, tem, ton, resnost, zgradba besedila ...). Najbolj pa osnovni stavek: zdi se namreč, da vse naše objave, vsi naši zapisi izvirajo iz ene osnovne misli in da so zgolj vedno nova variacija te misli. Drugačna, a ista. Če želimo razumeti sočloveka, razviti polno sočutje do njega, je ena najboljših poti razumeti ta osnovni stavek, ki ga izgovarja v vedno novih oblikah. Enako, če želimo spoznati sebe.

In enako, če želimo spoznati pisatelja ali pesnika, ki ga radi prebiramo. Ko namreč preberemo njegova oz. njena književna dela, lahko v njih počasi že prepoznavamo osnovni stavek, ki se bo v variacijah pojavljal spet in spet.

Danes se spominjamo Ivana Tavčarja - mineva sto let od njegove smrti 19. februarja 1923 (leto 2023 je zato razglašeno za leto Ivana Tavčarja). Kakšen je bil stavek, ki je določal njegova književna dela? O tem lahko razpravljamo, a eden izmed tistih, ki se pojavljajo pogosteje, je stavek iz njegove zgodnje novele Dona Klara (1871) »Pater Rodrigo, jaz sem živela, ker sem ljubila, in da sem ljubila, moram umreti!« dahne dona Klara tik pred svojo tragično smrtjo, ki jo je povzročila nesrečna ljubezen.

V tem stavku se skriva usodno Tavčarjevo spoznanje, ki se najbolj živo pokaže v znamenitem Cvetju v jeseni (1917): če bomo hoteli (za)živeti, bomo umrli. V Cvetju v jeseni se to zgodi fizično (smrt Mete) in duhovno (odvetnik Janez) takoj za tem, ko skušata Meta in Janez (za)živeti. Osnovno vprašanje glavnih Tavčarjevih junakov je zato: kako živeti, ne da bi to plačali s smrtjo? Kako živeti, ne da bi umrli?

V drugih variacijah in formah se pojavlja v vseh delih, tudi v najbolj znamenitem - Visoški kroniki.

Toliko. Ne dvomim, da bi vas veliko tole razmišljanje prepoznalo, tudi če ne bilo poleg mojega imena. Ne morem, ne znam iz svojega osnovnega stavka. 



Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

empatičen in sočuten

za trenutek odložiti delo

sem vedel